Alles wat je moet weten over de voedselzandloper

Gezond eten, het is niet simpel. Het is belangrijk om de juiste voedingsmiddelen te eten, om op langere termijn gezond te kunnen leven. De voedselzandloper, het boek van dr. Kris Verburgh, kan je hierbij helpen.

Wat is het?

Het is een nieuw alternatief volgens dr. Verburgh voor de Schijf van Vijf en de voedingsdriehoek. Aan de hand van deze levenswijze zou je langer en gezonder leven, met gewichtsverlies als aangename bijwerking. Het boek over de voedselzandloper beschrijft hoe bepaalde voeding een invloed heeft op het verouderingsproces en bespreekt de vele misverstanden over voeding en gezondheid. Er wordt ook gekeken naar de invloed van diëten op lange termijn. De voedselzandloper is dus een handig instrument om af te vallen en het risico op verouderingsziekten te verminderen.

Hoe werkt het?

De bovenste helft van de voedselzandloper bevat ongezonde voedingsmiddelen, die voor gewichtstoename en voor een snelle veroudering zorgen. Zoals bijvoorbeeld frisdrank, koolhydraten (aardappelen,pasta en rijst), fastfood, zoetigheden ...

De onderste helft van de zandloper bevat gezonde voedingsmiddelen, die voor gewichtsverlies zorgen en het risico op ouderdomsziektes verminderen. Zoals bijvoorbeeld vette vis en gevogelte, suikervervangers, water, fruit en groenten ...

Het handige aan dit model is dat je eenvoudig ongezonde producten uit de bovenste helft kan vervangen door gezondere alternatieven uit de onderste helft van de zandloper. Je kan bijvoorbeeld rood vlees vervangen door vette vis of water drinken in plaats van frisdrank.

Bouwstenen

De gezonde helft van de zandloper bestaat uit een aantal bouwstenen:

  • Drank

Frisdrank, melk, yoghurt en niet vers geperste vruchtensappen worden in de zandloper vervangen door water, thee (groen ,gember en wit), rode wijn en zelfs koffie. Het is belangrijk om dagelijks 2 liter vocht binnen te krijgen, vooral water is belangrijk om je lichaam gehydrateerd te houden.

  • Groenten, fruit, havermoutpap, peulvruchten en paddenstoelen

Brood, aardappelen, pasta ... Deze voedingsmiddelen zijn moeilijk weg te denken uit ons eetpatroon. Maar jammer genoeg zorgen zij voor bloedsuikerpieken. Gezondere alternatieven hiervoor zijn bijvoorbeeld havermout (met plantaardige melk) en natuurlijk een stevige portie groenten. Maar ook peulvruchten zijn een goede keuze, zij stabiliseren namelijk de bloedsuikerspiegel. Ten slotte kan je met fruit de bal ook niet mis slaan, zolang je er maar niet mee overdrijft.

  • Vis, gevogelte, eieren, kaas, tofoe en quorn

Eten van te veel rood vlees kan ervoor zorgen dat zwavelhoudende aminozuren je bloed verzuren. Daarom kies je beter voor deze alternatieven. Quorn is bijvoorbeeld een goede vleesvervanger vol proteïnen. Gevogelte is dan weer goed voor je lichaam omdat het zink, ijzer en vitamine B12 toevoegt. In de voedselzandloper is het ook noodzakelijk om te kiezen voor biolees en andere bioproducten.

  • Zwarte chocolade, noten, sojapap en sojayoghurt

Zoetigheden eten zoals taart of koekjes is niet bevredigend, het zorgt zelfs voor een pseudohonger. Je kan daarom beter deze zoetigheden vervangen door gezonde tussendoortjes zoals zwarte chocolade (70% cacao) of noten. Bij sojapap of - yoghurt worden vezels toegevoegd om ervoor te zorgen dat de aanwezige suikers trager worden opgenomen, wat een positief effect heeft op je darmflora.

  • Suikervervangers, gezonde oliën en smaakversterkers

Een grote hoeveelheid suiker in een maaltijd is niet gezond, daarom kies je beter voor een suikervervanger zoals stevia of agavenectar. Onder gezonde oliën verstaan we olijfolie, lijnzaadolie en walnootolie. Een gezonde smaakversterkers is dan weer kurkuma (of geelwortel). Het is kankerwerend, ontstekingswerend en het is goed tegen ouderdomsziekten.

  • voedingssupplementen versus medicatie

Uit vrees voor een tekort aan voedingsstoffen adviseert de voedselzandloper om voedingssupplementen in te nemen, in plaats van medicatie wanneer nodig. Medicatie zou de natuurlijke systemen verstoren in je lichaam.

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Voedingsapotheker.be & Kenkoo en ontvang 10% korting op alle producten van Voedingsapotheker.be