Gezonde voeding en levensstijl

Gezond eten is één ding, maar hoe hou je het vol en hoe maak je er een levensstijl van?

Een gezonde levensstijl hanteren is een combinatie van heel wat dingen waar je rekening mee moet houden. Maar als je er met de juist ingesteldheid aan begint, zal je snel het verschil zien en voelen.

Eerst en vooral: eet gevarieerd, met mate en probeer geen voedingsmiddelen uit te sluiten. Probeer regelmatig te bewegen en stel haalbare en realistische doelen. Zo zal je langer en met succes je nieuwe levensstijl volhouden. En onze belangrijkste en leukste tip: zondig af en toe! Als je 80% van de tijd gezond eet, mag je jezelf met de overige 20% verwennen met je favoriete zoetigheid.

Tips om je gezonde levensstijl vol te houden

  • Het belangrijkste: doe het voor jezelf

Een gezond leven leiden doe je enkel als je het écht zelf wil, niet onder druk van iemand anders. Het is jouw lichaam en jouw leven, jij beslist!

  • Bepaal je eigen regels (en probeer je eraan te houden)

Je hebt alle vrijheid om je eigen regels op te stellen. Als je bijvoorbeeld ergens gaat eten, kan je jezelf voornemen om maar 1 glas wijn te drinken en enkele hapjes. Je hebt het zelf allemaal in de hand.

  • Water en de rest komt later

Je hoort het overal, maar water is zo belangrijk voor je lichaam. Drink minstens 1,5 l per dag en je zal snel resultaat zien. Het houdt je huid soepel, zorgt voor een goede afvoer van afvalstoffen ...

  • Durf te variëren

Het is belangrijk om te variëren qua voeding, want alleen zo krijg je verschillende vitaminen en mineralen binnen die je lichaam écht nodig heeft.

  • Geef niet op

Iedereen heeft wel eens een zwak momentje, maar dat wil niet zeggen dat je op moet geven. Begin de volgende dag weer met een frisse start en alles komt goed!

  • Eet met regelmaat

Sla nooit een maaltijd over, je lichaam heeft die voedingsstoffen nodig (ook al heb je misschien niet veel honger). Als je niet op een regelmatige basis eet, heb je geen zicht op wat je allemaal binnenspeelt op een dag en eet je misschien te veel of te weinig.

  • Groenten, groenten, groenten

Probeer 2 keer per dag groenten te eten bij een maaltijd. Ze zitten boordevol vitaminen en mineralen, bovendien zijn ze goed voor je lijn. Je kan eigenlijk nooit te veel groenten eten, dus ontdek welke groenten jij het lekkerste vindt en experimenteer er maar op los!

  • Portiecontrole

Zorg voor een goede verdeling op je bord: 1/2 van je bord moet gevuld zijn met groenten, 1/4 met koolhydraten zoals aardappelen, volkoren pasta of rijst ... De overige 1/4 met vlees of vis naar keuze. Op die manier heb je wat je eet volledig onder controle.

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Voedingsapotheker.be & Kenkoo en ontvang 10% korting op alle producten van Voedingsapotheker.be