De voedsel-fabeltjeskrant

We krijgen dagelijks heel wat leugens voorgeschoteld over gezonde voeding, waardoor je niet meer weet hoe je nu precies gezond moet eten. Geen nood, wij zetten de grootste fabels hier op een rijtje:

Af en toe een maaltijd overslaan, helpt je gewicht te verliezenGezond eten betekent niet hetzelfde als een maaltijd overslaan en met een knorrende maag rondlopen. Het is essentieel om zeker 3 hoofdmaaltijden te eten en 2 à 3 tussendoortjes. Want uit onderzoek blijkt dat je gewicht zelfs toeneemt als je regelmatig een maaltijd overslaat.

Eet zo weinig mogelijk vet

Geen goed idee, want sommige vitamines kunnen alleen in vet oplossen, zoals vitamine A, D en E. Plus, vet is ook een belangrijke bouwstof voor je lichaam. Maar alles met mate, natuurlijk.

Een salade bevat sowieso minder calorieën dan pizza

Laat je niet in de val lokken, een salade bevat soms meer calorieën dan je zou denken. Denk maar aan de pijnboompitten, broodkorstjes, parmezaan ... enzovoort die in je slaatje zitten. Uiteindelijk kan het zelfs evenveel calorieën bevatten als een diepvriespizza, ook al is het slaatje gezonder. Check dus altijd eerst wat er allemaal in je salade zit.

Sapjeskuren verbeteren je metabolisme

Verse sapjes zitten dan wel vol met vitaminen en mineralen, maar ze zijn geen goede brandstof voor je lichaam. De sapjes die je in de winkel vindt zijn dan ook nog eens bewerkt, zodat er geen vitaminen en mineralen meer overblijven. En die heb je juist nodig om je metabolisme en bloedsuikerspiegel op pijl te houden.

Gezond eten is veel duurder

Gezond eten hoeft niet duur te zijn. Veel mensen denken dat alleen verse ingrediënten gezond zijn, maar dat is niet waar. Je kan net zo goed diepvriesgroenten- en fruit eten, als je deze bijvoorbeeld koopt zonder extra toegevoegde suikers. Check dus altijd de verpakking voor je deze producten aanschaft en je portefeuille zal je dankbaar zijn.

Graanproducten als brood, pasta en rijst zijn slecht voor je lichaam

Onder de term 'graanproducten' vinden we tarwe, rijst, haver, maïsmeel, gerst en andere graankorrels. Producten op basis van die korrels kunnen we verdelen in 2 groepen: volkoren en geraffineerde producten. De beste keuze voor je lichaam zijn de volle granen, de volkoren producten. Kies dus eerder voor bruine rijst, volkoren brood- en pasta dan de witte varianten.

Labels 'laag vetgehalte' of 'vetvrij' betekenen hetzelfde als weinig/geen calorieën

Hoewel sommige vetvrije of vetarme producten echt een lager caloriegehalte hebben , is dat label geen garantie daarvoor. Want producten die één van deze labels dragen bevatten soms zelfs meer calorieën dan de volvette variant. Wat is de reden hiervoor? Vaak bevatten dat soort producten meer toegevoegde bloem, zetmeel of suiker om de smaak en textuur te verbeteren. Helaas, betekent dit ook meer calorieën.

Je mag zoveel fruit eten als je wil

Dit is absoluut één van de grootste leugens die je niet mag geloven. Ook fruit zit vol calorieën: een banaan bevat bijvoorbeeld 90 kcal, een ananas zelfs 100 kcal ... Dus je beperkt je best tot 2 stukken fruit per dag.

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Voedingsapotheker.be & Kenkoo en ontvang 10% korting op alle producten van Voedingsapotheker.be