Alles wat je moet weten over een proteïnedieet

Wil je op een evenwichtige en medisch verantwoorde manier gewicht verliezen? Probeer dan het proteïnedieet eens uit. Je zal snel resultaat zien en die extra kilo's op een gezonde manier kwijtraken. Wij vertellen je alles wat je moet weten over het dit dieet:

Hoe werkt het dieet?

Wil je kilo's verslaan en achteraf een gezonde levensstijl behouden? Dat kan door koolhydraten en vetten tijdelijk te bannen uit je eetpatroon. Zo voorkom je schommelingen in je bloedsuikerspiegel en extra vetten die zich opstapelen. Wanneer je koolhydraten en vetten een tijdje beperkt, zullen je suikerreserves na enkele dagen opraken en begint je lichaam stilaan te knabbelen aan je vetreserves. Het resultaat? Een natuurlijke vetverbranding die je zolang mogelijk kan vasthouden.

Na enkele dagen zal je nauwelijks je hongergevoel kunnen stillen. Maar hou vol, geef vooral niet toe aan verleiding. Dit hongergevoel zal snel weer overgaan, zodra je lichaam zich aan je nieuwe menu aanpast. En een extra dosis energie krijg je er gratis bij.

Je focust jezelf tijdens dit dieet op de inname van eiwitten en proteïnen. Waarom? Je spiermassa blijft mooi intact én je huid krijgt nog wat extra elasticiteit. Zo kan het zich goed aanpassen aan je nieuwe figuur, op de juiste manier. Kortom: je slankt af in alle schoonheid

Je doorloopt drie fases in dit dieet, waarbij je altijd meer voedingswaren toevoegt aan je dagelijks menu. De eerste fase is het moeilijkst, want dan eet je uitsluitend speciale maaltijden met een selectie groenten. Vlees en vis mogen daarna relatief snel terug op je bord verschijnen, gevolgd door zuivelproducten en voeding vol koolhydraten. Ten slotte mag je ook weer fruit en zetmeelhoudende zaken eten.

Dit alles zorgt voor een groot gewichtsverlies op vrij korte tijd, zonder gezondheidsrisico’s. In twee weken kan je zelfs tot een volledige kledingmaat kwijtspelen.

Fase 1: de strikte fase

Je verliest in deze fase het meeste gewicht. Want je eet enkel speciale maaltijden, zo'n vier tot zes per dag, samen met een speciale snack. Je moet ook wat groenten naar binnen spelen, maar niet allemaal. Je mag bijvoorbeeld wel onbeperkt broccoli,sla of champignons eten. Niet vergeten: Probeer voldoende water water te drinken, zodat alle afvalstoffen goed uit je lichaam gaan én de vetverbranding optimaal is. Hou deze eetgewoonten vast tot dat je 60% van je gewenste gewichtsverlies bent verloren.

Fase 2: de gematigde fase

In deze fase vervang je één speciale maaltijd door een natuurlijke proteïnemaaltijd. Je mag jezelf dus weer vlees, vis of gevogelte voorschotelen, of een vegetarisch alternatief natuurlijk. Op deze manier neem je op een natuurlijke manier nog wat extra proteïnes tot jezelf. Dit doe je tot je minimaal 80% van je teveel aan gewicht verloren hebt.

Fase 3: de overgangs- en stabilisatiefase

Als je aan deze fase begint ben je al 80% van je overtollige kilo's kwijtgespeeld. Nu begint de weg naar een dieetloos, maar gezond en evenwichtig voedingspatroon. Totdat je je streefgewicht hebt behaald, mag je stapsgewijs weer wat voeding met koolhydraten beginnen eten. Ook zuivelproducten mogen stilaan weer op je bord liggen of gedronken worden. Je zal dus minder speciale maaltijden eten in deze fase van vier weken.

Wat nadien?

Eén zekerheid heb je al: je zal sowieso gewicht verliezen als je het proteïnedieet correct uitvoert. Maar het is belangrijk om een jojo-effect te vermijden en de verloren kilo's ook van de weegschaal te houden. Daarom is het belangrijk om de klik in je hoofd te maken richting een evenwichtige, uitgebalanceerde gezonde voeding.

Hier zijn enkele handige tips die we je niet willen besparen:

  • Begin met een goed ontbijt, om je metabolisme op gang te brengen.
  • Kies nadien voor vier à vijf kleinere maaltijden, in plaats van twee zware.
  • Drink minstens 1,5 liter water per dag.
  • Ga voor vezelrijke koolhydraten en goede vetten. Die vind je bijvoorbeeld in volkoren producten, vis en magere yoghurt en kaas.

Zit je tijdens je dieet met vragen?

Je krijgt natuurlijk een gedetailleerd plan, bij het begin van je dieet. Maar uiteraard kan je daarnaast ook nog altijd bij ons terecht voor hulp.

Maar ook als je geïnteresseerd bent en wat meer informatie nodig hebt, staan we voor jou klaar.

Succes!

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Voedingsapotheker.be & Kenkoo en ontvang 10% korting op alle producten van Voedingsapotheker.be