5 tips voor een gezonde en lekkere brooddoos

Niet alleen is een gezonde brooddoos van belang voor de gezondheid van je kind, het zorgt er ook voor dat je zoon of dochter zoveel mogelijk uit de tijd op school haalt. Gezonde voeding zorgt er immers voor dat je kind zich beter kan concentreren en met alle lessen actief mee kan doen. 

© shutterstock 

Combineer zoet en hartig

Er zijn een aantal hele simpele manieren om de brooddoos gezonder te maken. Allereerst is het van belang om te kiezen voor volkoren brood. Dit brood is meestal donker, maar het hoeft niet. Er zijn ook soorten brood die relatief laag in vezels zijn maar er toch heel donker uitzien, omdat ze geverfd worden. Let dus goed op het etiket.

Beleg de ene helft van het brood met zoet en de andere helft met hartig beleg. Denk bijvoorbeeld aan fruit (aardbei, banaan), honing of confituur voor een lekkere zoete boterham. Goede hartige opties zijn rosbief, rookvlees, hummus, kipfilet of kalkoenham. Laat de chocopasta liever staan, deze bevat veel suiker en weinig voedingswaarde.

Gesneden groente

Veel kinderen vinden een beetje hapklare groente op zijn tijd helemaal niet verkeerd. Denk bijvoorbeeld aan gesneden komkommer, snoeptomaatjes, rauwe wortel of paprika. Het is wel van belang dat de groente op maat gesneden is, zodat de drempel om de groente te eten relatief klein is.

Afwisseling

Een gouden regel is: afwisseling doet eten. Dat betekent niet dat u uw zoon of dochter elke dag iets anders mee hoeft te geven. U kunt er ook voor kiezen om de boterham in een andere vorm te snijden, zoals een ster of een driehoek. In een creatieve bui? Dan kunt er ook nog ‘friet’ van snijden of met een omgekeerd klas rondjes uit het brood halen. Dit werkt niet bij alle kinderen, maar de afwisseling maakt het voor veel kinderen wel interessant.

Betrek het kind

Vraag het kind van te voren wat hij of zij wil eten. Maar doe het zo: liever ham of kaas? Appel of kiwi? Anders kiest het kind steevast voor iets zoets en ongezonds. Mocht uw zoon of dochter moeilijk doen over het eten, spreek dan met ze af dat ze een keer in de week iets ongezonds op brood mee naar school mogen nemen. Bijvoorbeeld op woensdag of op vrijdag.

Drank

Geef je kind het liefst water of melk mee naar school. Veel scholen hebben frisdrank in de ban gedaan, en het is maar beter om het kind van jongs af aan te leren dat frisdrank een uitzondering is, en niet de norm.

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Voedingsapotheker.be & Kenkoo en ontvang 10% korting op alle producten van Voedingsapotheker.be